بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین
بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی


011y_74.gif

دانلود بهترین  پروژهاو مقاله و کاراموزی دانشجویی کلیک کنید

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول



آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول

درود بر شما هراهان گرامی در این آموزش که با عنوان آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی از وب سایت آموزشی هنر دیجیتال منتشر شده است قصد داریم تا به همراه شما عزیزان به بررسی و آموزش چگونگی تایپ ده انگشتی در کامپیوتر بپردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در قسمت اول این آموزش با آن آشنا خواهید شد:

آشنایی با کلید های موجود در صفحه کلید
سطر پایگاه و چگونگی قرارگیری انگشتان دو دست

مقدمه:

تایپ سریع و یا ده انگشتی برای کاربرانی که نیاز به تایپ های طولانی دارند و این کار را به دفعات تکرار میکنند دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد و باعث صرفه جویی در وقت کاربر گشته و حتی میتواند دقت عمل تایپ را نیز بالا ببرد. به همین منظور ما قصد داریم در این آموزش به چگونگی عملکرد کلیدها در صفحه کلید، انواع تعاریف مهم در این زمینه و آشنایی با اصول آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با کلید های موجود در صفحه کلید

یکی از اصول تایپ ده انگشتی شناخت کامل کلیدهای موجود در صفحه کلید میباشد. در این آموزش قبل از توضیحات نحوه تایپ ده انگشتی به بررسی و شناخت یکی از مهمترین مقدمات تایپ، یعنی کلیدها و کاربرد هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

4

 


ﻛﻠﻴﺪﻫﺎی ﺣﺮوف: این کلید ها که در وسط صفحه کلید قرار دارند و از این کلید ها برای تایپ متن (وارد کردن حروف) در سند استفاده میشود. این کلیدها در سه سطر قرار گرفته اند و دلیل نامرتب بودن این حروف کاربرد هرکدام از کلید ها میباشد. در سطر وسط پرکاربردترین کلید ها در اختیار کاربر قرار گرفته اند و در سطر اول و سوم کلیدهایی با کاربرد کمتر قرار دارند.

کلید اعداد: این کلید ها برای وارد کردن اعداد در سند کاربرد دارند. این کلید ها که شامل ده کلید (۰ تا ۹) میباشد در یک سطر و در قسمت بالایی کلیدهای حروف قرار داده شده اند.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول-1

کلیدهای ترکیبی: در صفحه کلید سه کلید Ctrl، Shift و Alt قرار دارند که با فشردن تنهای هرکدام از آنها هیچ عدد، حرف و یا کارکتر و نمادی در صفحه درج نمیشود. اما این سه کلید کاربرد متفاوتی دارند و استفاده از آنها بصورت ترکیبی کارایی جدیدی در اختیار کاربر خود قرار خواهد داد. مثلا برای تغییر زبان نوشتاری متن اگر در حالت تایپ فارسی قرار داشته باشید میتوانید با فشردن کلید ترکیبی Alt+Shift زبان را به انگلیسی تغییر داده و ادامه تایپ متن را به این زبان انجام داده و بلعکس.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول-2

011y_74.gif


اگر در حالت تایپ انگلیسی هستید و در حالت تایپ با حروف کوچک قرار دارید، فشردن همزمان کلید Shift و هرکدام از کلید حروف باعث میشود تا تایپ با حروف بزرگ (تا زمانی که کلید Shift را در حالت فشرده نگاه دارید) انجام شود.

۱- کلید Tab: از این کلید برای ایجاد فاصله و پرش مکان نما به مقدار زیاد استفاده میگردد. اگر از کلید ترکیبی Shift+Tab استفاده کنید این پرش معکوس خواهد شد.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول-3

۲- کلید Caps Lock: از این کلید برای بزرگ و یا کوچک کردن حروف تایپی در زبان انگلیسی استفاده میگردد. بدین ترتیب که با یکبار فشردن این کلید و روشن شدن چراغ آن حروف تایپ شده  بصورت حروف بزرگ (مثلا H،V) وارد خواهند شد و با فشردن دوباره این کلید و خاموش شدن چراغ آن حروف بصورت کوچک (مثلا h،v) تایپ خواهند شد.

۳- کلید Space Bar: این کلید که بزرگترین کلید در صفحه کلید میباشد برای ایجاد فاصله خالی بین حروف استفاده میگردد. توجه داشته باشید که با فشردن چند باره این کلید فاصله بیشتر و بیشتر خواهد شد.

۴- کلید Delete: از این کلید برای حذف حروف بعد از مکان نما استفاده میگردد.

۵- کلید Back Space: از این کلید برای حذف آخرین حرف قبل از مکان نما استفاده میگردد. توجه کنید که با فشردن چند باره میتوانید به تعداد دلخواه حروف قبل از مکان نما را پاک کنید.

۶- کلید Enter: فشردن این کلید باعث میگردد تا مکان نما به ابتدای خط بعدی رفته و آغاز کننده پاراگرافی جدید میباشد.

۷- کلیدهای جهت دار: این کلیدها شامل چهار جهت اصلی به سمت بالا، پایین، چپ و راست میباشند و با استفاده از این کلیدها میتوان مکان نما را در یک سطر و یا بین سطرهای بالایی و پایینی مکان فعلی جابجا نمود.

کلید علایم: کلید علایم بصورت دو علامتی هستند که با فشردن کلید، علامت پایینی روی کلید تایپ خواهد شد و با فشرده نگاه داشتن کلید Shift و فشردن همان کلید، علامت بالایی روی کلید تایپ خواهد شد. به عنوان مثال دو علامت . و > روی یک کلید قرار داده شده اند. با فشردن این کلید ابتدا علامت پایینی یعنی (.) و با فشرده نگاه داشتن کلید Shift و فشردن همزمان همان کلید علامت (>) درج خواهد شد.

کلیدهای ماشین حسابی:

مجموعه ای از کلیدها شامل کلیدهای اعداد، ضرب، تقسیم، جمع، تفریق و Enter میباشند که به سبب جایگذاری آنها که همانند ماشین حساب میباشد به این نام شهرت یافته اند. از این کلید ها برای وارد کردن سریع اعداد استفاده میگردد. در قسمت بالایی این کلیدها کلیدی با نام Num lock قرار داده شده است که با فشردن آن میتوان آن را فعال و یا غیر فعال نمود. در صورتی که این کلید فعال باشد (چراغ آن روشن باشد) کلیدهای ماشین حسابی کارایی اصلی خود را انجام خواهند داد و در صورت غیر فعال بودن این کلید کارایی دوم هرکدام از این کلیدها در دسترس قرار خواهد گرفت که در ادامه به بررسی هرکدام از این کلیدها و عملکرد هرکدام خواهیم پرداخت.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول-4

Home: این کلید مکان نما را به ابتدای سطر جاری خواهد برد.

Page Up: با فشردن این کلید به صفحه قبل خواهید رفت.

Page Down: با فشردن این کلید به صفحه بعد خواهید رفت.

End: این کلید مکان نما را به انتهای سطر جاری خواهد برد.

کلیدهای چهار جهت اصلی که پیش تر با آن آشنا شدید.

سطر پایگاه: 

همانطور که قبلا گفته شد، کلیدهای حروف در سه سطر به ترتیب اهمیت و کاربرد آنها قرار گرفته اند. در این بین سطر میانی (وسطی) حروف را سطر پایگاه مینامند. توجه داشته باشید که انگشتان دست یک تایپیست حرفه ای باید همیشه در این سطر قرار گیرند و به همین دلیل به آن سطر پایگاه میگویند. یک تایپیست حرفه ای هیچگاه به صفحه کلید برای پیدا کردن حروف نگاه نمیکند بلکه تمامی تمرکز خود را صرف خواندن متنی که پیش روی اوست خواهد نمود. بنابراین انگشتان او باید بطوری قرار گیرند که بر  سطر پایگاه تسلط کامل داشته باشند. به همین دلیل بر روی حروف J و F دو برآمدگی وجود دارد که نشانگر محل قرار گیری صحیح انگشتان اشاره دست راست و چپ خواهد بود.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول-6

طریقه قرار گیری انگشتان دست راست به صورت (کمنت) و انگشتان دست چپ بر روی حروف (شسیب) قرار خواهند گرفت.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام اول-5

در این حالت دو حرف (الف) و (لام) تحت پوشش هیچ انگشتی قرار نخواهند گرفت. برای تایپ حرف الف در فارسی یا H در انگلیسی (که بر روی یک دکمه قرار گرفته اند)، موقتا انگشت اشاره دست راست خود را بر روی این کلید برده و پس از تایپ این حرف دوباره انگشت اشاره خود را بر روی حرف (ت،J) برگردانید. همینطور برای تایپ حرف (ل و G) انگشت اشاره دست چپ خود را بر روی این کلید برده و پس از تایپ بر روی حرف F باز گردانید.

نکته: طریقه قرارگیری بدن و دستان شما باید بگونه ای باشد که بر صفحه کلید تسلط کامل داشته باشید.

امیدوارم از قسمت اول تایپ حرفه ای (ده انگشتی) رضایت کامل داشته باشید. با تمرین و تسلط یافتن به سطر پایگاه انگشتان دو دست خود را با کلیدها و محل قرارگیری حروف همسان سازید. در قسمت دوم آموزش به بررسی کلیدها و حروف زیر و بالای سطر پایگاه و همچنین سطر اعداد و سایر کلیدها خواهیم پرداخت. تا قسمت دوم این آموزش بدرود و موفق باشید.



پایان


آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام دوم



آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام دوم


درود بر شما همراهان گرامی. در این آموزش که گام دوم از آموزش تایپ سریع و ده انگشتی به زبان فارسی و انگلیسی میباشد در خدمت شما عزیزان هستیم.

آنچه در این گام خواهید آموخت:

آشنایی با سطر بالای پایگاه
آشنایی با سطر زیر پایگاه
آشنایی با نحوه کار با کلید اعداد
کلید Shift،سایر کلیدها و…
نحوه تایپ ده انگشتی متن های انگلیسی

سطر بالای پایگاه

همانطور که از نام این سطر پیداست، این سطر بالای سطر پایگاه قرار گرفته است.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام دوم-2-1

توجه داشته باشید که انگشتان دو دست شما همانطور که در قسمت اول این آموزش گفته شد بر روی کلید های سطر پایگاه قرار خواهند گرفت و برای فشردن کلید های دیگر بصورت موقت کلید اصلی خود در سطر پایگاه را ترک کرده و پس از فشردن کلید مورد نیاز به جایگاه اولیه خود باز خواهد گشت. بدین منظور برای فشردن کلیدهای بالای سطر پایگاه نیز هرکدام از انگشتان وظیفه فشردن کلیدهای خاصی را دارند.

کلیدهای اختصاص داده شده به هر انگشت عبارتند از:

در دست راست، انگشت کوچک وظیفه فشردن کلیدهای (چ ، ج ، ح)، انگشت انگشتر وظیفه فشردن کلید (خ)، انگشت وسط وظیفه فشردن کلید (ه) و انگشت اشاره و طیفه فشردن کلیدهای (ع ، غ) را دارند.

انگشتان دست چپ به ترتیب، انگشت اشاره وظیفه فشردن کلیدهای (ف ، ق)، انگشت وسط  کلید (ث)، انگشت انگشتر کلید (ص) و انگشت کوچک وظیفه فشردن دکمه (ض) را دارند.

سطر زیر پایگاه

همانطور که از نام این سطر پیداست در زیر سطر پایگاه قرار گرفته است. هرکدام از کلیدهای این سطر نیز با انگشتانی از دست راست و چپ فشرده خواهند شد.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام دوم-2-2

هرکدام از کلیدهای اختصاص داده شده به انگشتان دو دست عبارتند از:

انگشتان دست راست به ترتیب وظیفه فشردن، انگشت کوچک کلید (/)، انگشت انگشتر کلید (.)، انگشت وسط کلید (و) و انگشت اشاره وظیفه فشردن کلیدهای (ئ ، د) را دارند.

انگشتان دست چپ به ترتیب وظیفه فشردن، انگشت اشاره کلیدهای (ذ ، ر)، انگشت وسط کلید (ز)، انگشت انگشتر کلید (ط) و انگشت کوچک کلید (ظ) را دارند.

سطر اعداد

در قسمت اول آموزش در مورد محل قرارگیری سطر اعداد در صفحه کلید توضیحاتی داده شد. برای یادآوری محل قرار گیری سطر اعداد که شامل اعداد ۰ تا ۹ میشود در تصویر زیر یکبار دیگر محل قرارگیری آن را مشاهده کنید.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام دوم-2-3

هرکدام از انگشتان دو دست همانند سطرهای حروف، در این سطر نیز وظیفه فشردن کلید مربوط به اعداد خاصی را دارند. این کلیدها و انگشت مربوط به آنها عبارتند از:

انگشتان دست راست به ترتیب وظیفه فشردن، انگشت کوچک عدد (۰)، انگشت انگشتر عدد (۹)، انگشت وسط عدد (۸) و انگشت اشاره وظیفه فشردن اعداد (۷ ، ۶) را بر عهده دارند.

انگشتان دست چپ به ترتیب وظیفه فشردن، انگشت اشاره اعداد (۵ ، ۴)، انگشت وسط عدد (۳)، انگشت انگشتر عدد (۲) و انگشت کوچک وظیفه فشردن عدد (۱) را برعهده خواهند داشت.

کلید Shift،سایر کلیدها و…

با تمرین و تکرار سه سطر حروف حتما متوجه شده اید که از بین حروف فارسی حرف “پ” را نتوانسته اید تایپ کنید. این حرف که روی کلید (\) قرار داده شده است توسط انگشت کوچک دست راست تایپ خواهد شد.

برای تایپ حرف “ژ” که با کلید حرف (ز) یکی میباشد، ابتدا توسط انگشت کوچک دست راست کلید Shift را بفشارید سپس با فشردن کلید (ز ، C) اقدام به تایپ حرف “ژ” نمایید.

برای فشردن کلید های Backspace و Enter (که قبلا با عملکرد هرکدام آشنا شده اید) نیز از انگشت کوچک دست راست خود استفاده کنید.

کلید Shift یکی از پرکاربردترین کلیدها میباشد که در قسمت اول آموزش با کاربردهای آن آشنا شده اید. یکی از مهمترین کاربردهای آن برای تایپ علائم روی کلیدها که در بالای هر کلید درج شده اند میباشد. برای استفاده از کلیدها و حروفی که از کلید Shift استفاده میکنند این نکته را در نظر داشته باشید در صورتی که قصد دارید کلیدی را که همزمان با Shift به کار میرود مختص به انگشتادن دست راست باشد، با انگشت کوچک دست چپ کلید Shift سمت چپ کیبورد را بفشارید و اگر قصد دارید یکی از کلیدهایی که توسط دست چپ فشرده میشوند را بطور همزمان با کلید Shift بفشارید، کلید Shift سمت راست را با انگشت کوچک این دست بفشارید.

نحوه تایپ ده انگشتی متن های انگلیسی

تایپ انگلیسی نیز همانند تایپ فارسی میباشد و نحوه قرارگیری انگشتان دو دست بر روی سطر پایگاه و چگونگی حرکت انگشتان به سوی کلیدهای دیگر و فشردن آنها همانند حرکت انگشتان برای تایپ زبان فارسی میباشد. تنها نکته ای که برای تایپ انگلیسی کلمات حائز اهمیت میباشد تمرین و تکرار تایپ آنها میباشد. به این ترتیب براحتی قادر خواهید بود تا کلمات خود را به دو زبان انگلیسی و فارسی تایپ نمایید. برای راحتی و آشنایی بهتر شما این کلیدها و انگشتان مربوط به هرکدام در تصویر زیر نشان داده شده اند.

آموزش تایپ سریع و ده انگشتی فارسی و انگلیسی-گام دوم-2-4

نکته: انگشتان نشان داده شده و کلیدهای مربوط به هرکدام برای تایپ فارسی کلمات نیز کاربرد دارند. پس به تصویر بالا به دقت توجه نمایید.

همانطور که قبلا گفته شد یکی از اصول اولیه برای تایپ سریع و ده انگشتی تمرین و تکرار بسیار زیاد میباشد تا انگشتان دستان شما با کلید های کیبورد هماهنگی لازم را ایجاد نمایند و بتوانید به آسانی و بدون نگاه کردن به صفحه کلید متن خود را بدون کوچکترین اشکالی تایپ نمایید.

در قسمت سوم این آموزش به بررسی نشستن، نحوه قرار گیری دست و مچ دستان برای انجام تایپ سریع خواهیم پرداخت. تا آموزشی دیگر که باز هم در خدمت شما عزیزان خواهیم بود، بدرود و موفق باشید.



بهترین و به روزترین و امن ترین نرم افزار و بازی و کتاب و پروژهای  و کاراموزی دانشجوی و دانش اموزی::

www.tak2000.ir

sfb7_tl468-60.gif



در صورت مشکل برای ما پیغام بزارید


ahmadtak2000@gmail.com


دانلود بهترین  پروژهاو مقاله و کاراموزی دانشجویی کلیک کنید

.n


نظرات 7 + ارسال نظر
احمدنوابی دوشنبه 25 بهمن 1395 ساعت 08:42 http://باران ترانه احمدنوابی

متشکرم

ZAHRA جمعه 3 مهر 1394 ساعت 13:12

عالی بود واقعا آقای قاسمی/حرف نداشت.
میتونم بپرسم عکستونو کجا گرفتین؟پشت سرتون برام خیلی آشناست

علیرضا یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 ساعت 16:12

داداش خیلی گلی خیلی مفید بود منوووووووووووووووووووووووووووووووووون

خواهش میکنم دوست عزیز

علیl شنبه 29 شهریور 1393 ساعت 19:37 http://ploton.blogsky.com

سلام عالی بود داداش ادامه بدین مر30وخسته نباشی

سوروش شنبه 29 شهریور 1393 ساعت 12:22

baba aevalllllllllllll dare dadashi

سمیرا شنبه 29 شهریور 1393 ساعت 12:21

خیلی عالی بود ایشنالله تنتون همیشه سالم باشه

حسین شنبه 29 شهریور 1393 ساعت 12:19

خیلی عالی بود ممنون از شما دوست عزیز
:سید:

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد