بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین
بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین

آشنایی کامل با موتور اتومبیل به زبان ساده همراه با تصویر انیمیشن

دانلود بهترین برنامه های موبایل و کامپیوتر..و پروژهای دانشجویی کلیک کنید

011y_74.gif

آشنایی با موتور اتومبیل به زبان ساده همراه با تصویر

تصاویر متحرک اجزا خودرو

آیا تا بحال کاپوت اتومبیل را بالا زده اید و نگاهی به درون آن انداخته اید؟

درون اتومبیل با آن قطعات ، لوله ها و سیم ها واقعا” شلوغ و گیج کننده به نظر می رسد. آیا می خواهید دربارهء نحوه کار موتور و دیگر بخش های اتومبیل بیشتر بدانید؟
اگر جوابتان مثبت است ، همراه ما باشید تا نگاهی به دنیای درون اتومبیل ها بیندازیم.

                                                                                                                                                                                                                  

www.tak2000.ir

sfb7_tl468-60.gif

۱ ) موتور : 

مهم ترین بخش اتومبیل ، موتور آن است. نیــــروی لازم جهت حرکت اتومبیل با احتراق سوخت (بنزین – گازوئیل – گاز ) در داخل موتور و تبدیل آن به نیروی مکانیکی تامین می شود.

موتورها تعدادی سیلندر (معمولا” ۴ سیلندر) دارند که احتراق سوخت ، آنجا صورت می گیرد. همانطوری که در شکل زیر مشاهده می کنید، داخل هر سیلندر پیستون متحرکی وجود دارد که توسط شاتون به میل لنگ متصل است.

**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو)) اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید
akwf_562061001476784927images1.jpg

 [تصویر:  19.gif]

 

011y_74.gif

دانلود بهترین برنامه های موبایل و کامپیوتر کلیک کنید

( مقطع عرضی سیلندر موتور بنزینی )

( مقطع عرضی سیلندر موتور بنزینی )

در بالای سیلندر هم دو سوپاپ یکی برای باز و بسته کردن دریچه ورود سوخت و دیگری برای باز و بسته کردن دریچه خروج دود به همراه یک شمع جهت ایجاد جرقه تعبیه شده است. این سوپاپها با چرخش میل بادامک به نوبت و در لحظه معین باز و بسته می شوند.

احتراق سوخت در چهار مرحله صورت می گیرد :

۱- مرحله مکش سوخت ( تنفس ) :
در این مرحله با حرکت پیستون به سمت پائین ، سوپاپ ورود سوخت باز می شود و سوخت ( مخلوط بنزین و هوا ) به داخل سیلندر مکیده می شود.
مرحله مکش سوخت ( تنفس )
۲- مرحله تراکم :
دراین مرحله با حرکت پیستون به سمت بالا و بسته شدن هر دو سوپاپ ، سوخت متراکم و گرم می شود.
مرحله تراکم
۳- مرحله انفجار ( قدرت ) :
در این مرحله که باز هر دو سوپاپ بسته هستند ، شمع جرقه زده و سوخت داخل سیلندر منفجر می شود. فشار حاصل از انفجار ، پیستون را به سمت پائین هل می دهد. نیروی حاصل از حرکت پیستون به پایین هم باعث چرخش میل لنگ بدور محور خود می شود.
مرحله انفجار ( قدرت )
۴- مرحله تخلیه دود :
در این مرحله پیستون به بالا حرکت می کند و با باز شدن سوپاپ خروج گاز ، دود حاصل از احتراق سوخت به طرف اگزوز هدایت می شود.
مرحله تخلیه دود

 تصاویر متحرک اجزا خودرو

برای حمایت از ما روی نوشته کلیک کنید



**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو)) اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید
akwf_562061001476784927images1.jpg

www.tak2000.ir

sfb7_tl468-60.gif

تفاوت موتور بنزینی با موتور دیزل چیست ؟ 

در موتورهای بنزینی ابتدا بنزین و هوا با هم مخلوط شده و سپس وارد سیلندر می شوند . هنگامی که سوخت متراکم شد شمع جرقه می زند و عمل احتراق صورت می گیرد .

ولی در موتورهای دیزلی ابتدا فقط هوا وارد سیلندر می شود ، با بالا آمدن پیستون ، هوای داخل سیلندر فشرده و گرم می شود.

موتورهای دیزلی
( بنابر اصل اول ترمودینامیک : اگر حجم ثابتی از گاز فشرده شود ، دمای آن بالا خواهد رفت. )
در این لحظه پمپ انژکتور ، گازوییل را بصورت پودر داخل سیلندر تزریق می کند . دمای بالای هوای فشرده شده ، باعث انفجار سوخت می شود و عمل احتراق صورت می گیرد. به همین دلیل در موتورهای دیزلی نیازی به شمع نیست.

در موتورهای بنزینی سوخت بین ۸ تا ۱۲ مرتبه فشرده می شود ولی در موتورهای گازوییلی هوا می تواند تا ۲۵ برابر فشرده شود. به همین دلیل بازده موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای بنزینی است.


دانلود بهترین پروژهای دانشجویی کلیک کنید


اجزاء موتور :


سیلندر : سیلندر ، هسته مرکزی موتور است. با انفجار سوخت در این مکان نیروی محرکه اتومبیل تامین می شود.
محفظه روغن موتور زیر بدنه موتور قرار دارد. روغن موتور برای کم کردن اصطحکاک چرخش میل لنگ ،‌ میل بادامک و حرکت پیستون داخل سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد.
سیستم خنک کننده آب را در مجراهای دور سیلندرها به گردش درمی آورد و باعث خنک شدن‌ محفظه احتراق سیلندرها می شود.
در شکل زیر می توانید محل قرار گرفتن سیلندرها ، میل لنگ و میل بادامک و همچنین مجراهای گردش آب دور سیلندر و مجراهای ورود سوخت به سیلندرها را مشاهده کنید.

 

بدنه موتور

بدنه موتور

شمع : شمع ها باعث ایجاد جرقه و آتش زدن سوخت داخل سیلندر می شوند. سیستم برق رسانی به شمع ها باید آنقدر دقیق باشد که در زمان مناسب (پس از تراکم سوخت) ، شمع جرقه بزند.

شمع‌ها بطور کلی از چندین بخش تشکیل شده‌اند:

1)بخش فلزی

2)عایق چینی

3)الکترودها

4)واشرها

5)مهره سرشمع

6)پودرهوا بند 

011y_74.gif

سوپاپ ها : سوپاپ ها دریچه های ورود سوخت و خروج دود را باز و بسته می کنند. این سوپاپ ها توسط گردش میل بادامک در زمانهای مناسب به بالا و پائین حرکت می کنند.

تصاویر متحرک  باز و بسته شدن سوپاپ ها

 

 

 

 

دانلود بهترین برنامه های موبایل  کلیک کنید


پیستون : یک فلز استوانه ای شکل است که درون سیلندر بالا و پائین حرکت می کند و ضربات حاصل از انفجار سوخت را توسط شاتون به میل لنگ منتقل می کند..

میله گژن پین پیستون را به شاتون متصل می کند. رینگ ( حلقه ) های دور پیستون برای جلوگیری از نفوذ روغن زیر سیلندر موتور به محفظه احتراق می شود و یاتاقان های زیر شاتون هم ضربات و ارتعاشات حاصل از انفجار را تحمل کرده و از ساییدگی میل لنگ جلوگیری می کنند.

 

پیستون و شاتون

پیستون و شاتون

حرکت خطی ( بالا و پایین ) پیستون توسط شاتون به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می شود.

 

نحوه تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی میل لنگ

نحوه تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی میل لنگ

در موتور های ۴ سیلندره ، پیستون های داخل سیلندر طوری تنظیم می شوند که هر کدام در یک مرحله از مراحل احتراق باشند . مثلا اگر یک سیلندر در مرحله ورود سوخت باشد ، ۳ سیلندر بعدی به ترتیب در مراحل تراکم ، احتراق و خروج دود قرار داشته باشند.

میل لنگ : حرکت بالا و پایین پیستون باعث چرخش میل لنگ دور محور خود می شود . این چرخش از طریق گیربکس و میل گاردان و دیفرانسیل به منتقل می شود و اتومبیل حرکت می کند. ( دراین موارد هم بعدا” صحبت خواهیم کرد ) یک سر میل لنگ فلایویل و سر دیگر آن پولی قرار دارد.

 

دانلود بهترین برنامه های موبایل و کامپیوتر..و پروژهای دانشجویی کلیک کنید

www.tak2000.ir

فلایویل و پولی در دو سر میل لنگ قرار دارند

فلایویل و پولی در دو سر میل لنگ قرار دارند

**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو)) اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید
akwf_562061001476784927images1.jpg

میل بادامک : میل بادامک نیروی لازم جهت چرخش خود را توسط زنجیری از چرخ دنده میل لنگ می گیرد. چرخش میل بادامک از طریق میل رابط و اسبک به سوپاپهای سرسیلندر منتقل شده و آنها بطور متناوب باز و بسته می شوند .

میل بادامک

میل بادامک

 

دانلود بهترین برنامه های موبایل و کامپیوتر..و پروژهای دانشجویی کلیک کنید

 نحوه قرار گرفتن اسبک های ورود سوخت و خروج دود میل بادامک روی سر سیلندر موتور

نحوه قرار گرفتن اسبک های ورود سوخت و خروج دود میل بادامک روی سر سیلندر موتور

در برخی موتورها میل بادامک پایین سوپاپ و در برخی دیگر میل بادامک بالای سوپاپها طراحی و نصب می شوند ولی در هر حالت وظیفه اصلی میل لنگ باز و بسته کردن سوپاپها است.

 

محل میل بادامک در موتورهای مختلف

محل میل بادامک در موتورهای مختلف

در ضمن چرخش میل بادامک نیروی لازم جهت مکش بنزین از باک توسط پمپ بنزین و همچنین چرخاندن پمپ روغن را تامین می کند.

فلایویل : 

صفحه گرد دندانه دار بزرگی است که به انتهای میل لنگ متصل است.برای روشن شدن موتور باید میل لنگ شروع به چرخش کند. در زمانهای قدیم اینکار توسط هندل انجام می شد ولی در اتومبیلهای امروزی استارت اینکار را انجام می دهد. استارت نیروی خود را از باطری ماشین تامین می کند. به این ترتیب که بهنگام استارت زدن دندانه های استارت با دندانه های فلایویل درگیر می شود و میل لنگ متصل به آن شروع به چرخش می کند . با چرخش میل لنگ و روشن شدن موتور

چرخ دنده استارت از فلایویل جدا می شود

.img/daneshnameh_up/f/ff/flywheel50.JPG


استارت

در ضمن با چسبیدن صفحه کلاچ به صفحه فلایویل چرخش میل لنگ به گیربکس منتقل می شود . نحوه این کار را هم بعدا توضیح خواهیم داد.استارت

www.tak2000.ir

sfb7_tl468-60.gif


پولی : به سمت دیگر میل لنگ متصل شده است. پولی با تسمه ای بنام تسمه پروانه به دینام و واتر پمپ ( پمپ آب ) متصل است و آنها را می چرخاند.

 

برای روشن شدن اتومبیل ، استارت بکمک برق ذخیره شده در باطری می چرخد تا موتور روشن شود . پس از روشن شدن موتور ، پولی میل لنگ بکمک تسمه پروانه ، دینام را می چرخاند. دینام یک موتور الکتریکی است که با چرخش خود برق تولید می کند. برق تولید شده در سیستم جرقه ، چراغ ها ، کولر و سیستم های دیگر اتومبیل مصرف می شود و مازاد جریان الکتریسیته هم صرف شارژ کردن دوباره باطری می شود.

 دینام های الترناتور


دینام

با چرخش واتر پمپ هم آب گرم داخل موتور به گردش در می آید و با عبور از رادیاتور سرد شده و دوباره به موتور برمیگردد تا موتور را خنک کند. جزییات این مطالب هم در بخش سیستم خنک کننده توضیح داده شده است.

در تصویر زیر می توانید فلایویل و استارت را در سمت راست و پولی و واتر پمپ را سمت راست میل لنگ موتور ببینید :

 

مقطع طولی موتور

مقطع طولی موتور



دانلود بهترین برنامه های موبایل و کامپیوتر..و پروژهای دانشجویی کلیک کنید


www.tak2000.ir

**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو)) اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید
akwf_562061001476784927images1.jpg


نظرات 26 + ارسال نظر
PEDRAM یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 ساعت 16:52

سلام خیلی خوب بود کاش بیشتر بود

علی یکشنبه 29 بهمن 1396 ساعت 22:10

خیلی ممنو ازاین برنامتون

جعفر جمعه 12 آبان 1396 ساعت 02:50

سلام،بیزحمت به من کمک کنید بدونم چرا خونه یک میل لنگ روغن نمیاد ویاطاقان متحرک روغن کاری نمیشه وماشینم یاتاقان میزند.ممنون میشم

سلام...علتهای مختلف میباشد که با برسی میشه فهمید اشکال این موارد گفتین....یکی از علتهای گیر کردن گذرگاه های روغن میباشد که احتمالا سوراخهای برای خنکاری پرشده....یا روغن شما کثیف شده عوض کنید.....و دیگری مشکل هم یاتاقان زدن میشود گفت استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن میشود جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند و باعث بسته شده مجاری میشود...و دیگری وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن میشود.گر ماشین یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش 60 است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست

میثم پنج‌شنبه 21 بهمن 1395 ساعت 21:00

واقعا عالیه ممنون فقط بعضی از عکسارو باز نمیکنه چیکار کنم؟

زهره سه‌شنبه 19 بهمن 1395 ساعت 12:16 http://zhrhh06@gmail.com

خیلی مفید بود

امیدی دوشنبه 20 دی 1395 ساعت 16:14

سلام و ممنون بابت مطالب مفیدتون.کاش بتونید اطلاعاتش رو بیشتر کنید که میتونید

محسن جمعه 3 دی 1395 ساعت 16:03

خیلی عالی بود
میشه یه نرم افزار خوب وراحت برأی طراحی موتور خودرو معرفی کنید؟

روزبه چهارشنبه 5 آبان 1395 ساعت 19:32

ایول عالیه مقاله دانشگامو طراحی کردم

خواهش میکنم..... برای دیدن بهترین تحقیق و مقاله و پروژهای دانشجویی به ادرس www.tak2000.ir بروید

مهران سه‌شنبه 13 مهر 1395 ساعت 16:13

سلام خیلی ممنون خیلی مفید و مختصر بود
یه سوال من میخوام یه موتور خیلی ساده درس کنم اگه میشه یه برنامه به من پیشنهاد کنید با یع فهرست از لوازم مورد نیاز خیلی ممنون

با سلام اموزش در مورد خودرو برنامه عالی https://cafebazaar.ir/app/com.ghasemi.mechanic/?l=fa و برای موتور هم برنامه https://cafebazaar.ir/app/motor.ghasemi/?l=fa دوتا برنامه عالی خودرو و موتور میباشد

مهران شنبه 29 خرداد 1395 ساعت 03:29

اقا من تا به حال سایت با این همه موضوع و توضیح و ندیده بودم واقعا دمتون گرم

خواهش میکنم دوست عزیز....اگر رشته شما مکانیک یا خودرو دارید ..این برنامه پیشنهاد میکنم عالی هستش . https://cafebazaar.ir/app/com.ghasemi.mechanic/?l=fa

جواد جمعه 3 اردیبهشت 1395 ساعت 09:42

بسیار ممنون .

خواهش میکنم اقا جواد.... برای دانلود مقاله و پروژها ,و تحقیق دانشجویی و دانش اموزی میتوانی از ادرس زیر برای دانلود استفاده کنی www.tak2000.ir

عارف دوشنبه 30 فروردین 1395 ساعت 22:24

عالی
مرسی

خواهش میکنم

میلاد یکشنبه 27 دی 1394 ساعت 16:12 http://steptostep..blogfa.com

دوست عزیز ،داداش کارت خیلی درسته...

حسین جمعه 27 آذر 1394 ساعت 01:24

سلام. عالی بود. ازتون ممنونم. لطفاً عملکرد گیربکس رو هم به همین شکل توضیح بدین.

سلام چشم دوست عزیز.....

anp جمعه 29 آبان 1394 ساعت 08:45

بسیار عالی بود

خواهش میکنم.... برای مطلب بیشتر به ادرس زیر مراجه کنید www.tak2000.zepo.ir

Ali سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 12:12

سپاسگزارم

خواهش میکنم... تحقیق و مقاله و پروژهای رشته مکانیک میخواهید به سایت www.tak2000.zepo.ir

نفیسه سه‌شنبه 5 آبان 1394 ساعت 23:17

سلام. واقعا عالی از همه نظر. خیلی مفید بود.

خواهش میکنم

احمد چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 14:43

بسیار عالی بود

Fateme دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 01:35

ممنون واقعا عالی بود. مخصوصا تصاویرکاملا واضح بودند

بهنیا جمعه 1 خرداد 1394 ساعت 09:16

عالی

خواهش میکنم بهنیا

ادریس شنبه 5 اردیبهشت 1394 ساعت 14:11

سپاس- آموزنده بود

اکبر فتحی پور جمعه 4 اردیبهشت 1394 ساعت 20:17

سید دستت درد نکنه تصاویر متحرکت خیلی عالی هستن قربونت خیلی به دردم خورد ، عالی عالی عالی

خواهش میکنم اقا اکبر

me جمعه 4 اردیبهشت 1394 ساعت 00:02

داش دمت گرم. منتظر اموزش های بعدی هم هستیم

چشم حتما

محمد سه‌شنبه 19 اسفند 1393 ساعت 15:58

واقعا عالی بود. لذت بردم.ممنون میشم اگه حرکت چرخ و نحوه ترمزگیری رو تصویری نشون بدی

چشم دوست عزیز

حسینی سه‌شنبه 19 اسفند 1393 ساعت 15:39

دمت گرم داش حرف نداری خدا وکیلی

خواهش میکنم شما هم همینطور

فرهاد یکشنبه 12 بهمن 1393 ساعت 05:29

ّبا سلام و ممنو از مطالب خوبت چون با تصویره بهتر میشه مطلبو درک کرد.
سپاس

خواهش میکنم ..بله درسته..بهترین یاد گرفتن مطلب تجسم شکل واقعی میباشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد