بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین
بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین

دیفرانسیل های ضد لغزشی چیست

تایرها به ویژه زمانی که اتومبیل در حال دور زدن سر پیچ است، با سرعت های متفاوتی دارند. به طوری که چرخ های به سمت داخل پیچ، مسافت کم تری را نسبت به چرخ های به سمت خارج پیچ، طی می کنند. ازآن جاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به دست می آید، چرخ هایی که مسافت کم تری می پیمایند، با سرعت کم تری گردش می کنند.


637_03.jpg

 4

 

637_03.jpg

برای تایرهایی که نیرو به آن ها منتقل نمی شود، مشکلی به وجود نمی آید؛ زیرا به یکدیگر متصل نیستند و به طور مستقل گردش می کنند. اما چرخ هایی که نیرو به آن ها منتقل می شود، به یکدیگر متصل هستند و هر دو، نیروی خود را از یک موتور و گیربکس می گیرند.

اگر خودرو دیفرانسیل نداشته باشد، تایرها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی گردش می کنند. در نتیجه این عمل، حرکت خودرو با دشواری روبرو خواهد شد. بنابراین، یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد که برای این کار، نیروی زیادی لازم خواهد بود. این نیرو، از طریق اکسل، از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می شود. هم چنین، این موضوع سبب سایش تایرها نیز می شود. در این میان، دیفرانسیل نقش ویژه ای ایفا می کند و با تقسیم این نیرو بین تایرها، میزان استهلاک را کاهش می دهد.

زمانی که از دیفرانسیل عادی در ساخت سیستم انتقال قدرت خودرو استفاده می شود، رانندگانی که با چنین خودرویی خارج از جاده رانندگی می کنند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند. به طور مثال، هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار، اگر یکی از چرخ های متحرک، اتصال با جاده را از دست بدهد، با انتقال تمام نیرو به این چرخ، این چرخ در هوا شروع به چرخش می کند و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. راه حل غلبه بر این مشکل، استفاده از دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) است. دیفرانسیل های ضد لغزش طی مکانیسم های خاصی، قابلیت چرخش خودرو سر پیچ ها را  آسان می کنند. هم چنین، زمانی که یک چرخ شروع به لغزیدن می کند، گشتاور بیش تری به چرخی که نمی لغزد، منتقل می شود. دیفرانسیل های ضد لغزش انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به دیفرانسیل های ضد لغزش کلاچ دار، دیفرانسیل های قفل شونده، و دیفرانسیل های تورسن اشاره کرد.

به طورکلی در دیفرانسیل های ضد لغزش، انتقال قدرت از طریق یک پردازنده الکترونیکی کنترل می شود. این سیستم کامپیوتری مشخص می کند که نیرو باید به کدام طرف و به چه میزان منتقل شود. سپس سیستم به همان میزان و نسبت، نیرو را بین دو طرف تقسیم می کند. به این نوع دیفرانسیل ها به اصطلاح AYC می گویند که از سرواژه های عبارتActive Yaw Control گرفته شده است.

وازاین نوع دیفرانسیل ها در خودرو پیکان وانت وپژو روا استفاده می شوند و چون لقی بین کرانویل وپنییون دیفرانسیل بسیار حائز  اهمیت  واگر این لقی مجاز نتوان بخوبی اندازه گرفت باعث تیز شدن کرانویل پنییون شده واین عیب باعث زوزه کشیدن دیفرانسیل ودر نتیجه وجود صدای آزار دهنده برای سرنشین ها می شود.که این مشکل چندین سال است که خودروی وانت را دربر گرفته وهمچنان وجود دارد.

یک دیفرانسیل شامل اجزای زیر است:

۱-کرانویل پنییون

۲-هوزینگ دیفرانسیل

۳-دنده دیشلی

۴-دنده هرزگرد

۵-میل دیشلی

۶-کوپلینگ

۷-پوسته کله گاوی(دیفرانسیل)

۸-کاسه نمد

۹-بلبرینگ های چپ وراست هوزینگ دیفرانسیل

۱۰-بلبرینگ کوچک وبزرگ پنییون دیفرانسیل


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد