بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین
بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین

درباره اموزش کامل کاربراتورهای قدرتمند

بهترین برنامه های موبایل و کامپیوتر..و پروژهای دانشجویی کلیک کنید

کرک tele popup

011y_74.gif

637_03.jpg


در حالیکه دنیای خودرو ، با تجهیزات پیشرفته و مهندسی کلان خود ، راه طول و درازی را طی می کند ، در زمینه ی تیونینگ و تقویت پیشرانه ها و آماده سازی آنها برای تولید قدرت بیشتر ، ما هنوز شاهد نقش اساسی و پررنگ انواع کاربراتور ها برای تغذیه پیشرانه های مختلف هستیم . کاربراتور ها برای ارسال سوخت و پودر کردن آن ساخته شده اند و به نوعی تغزیه سیلندرهای یک پیشرانه را بر عهده دارند . در دهه ی پیشین ، خودروها به سمت سیستم های سوخت رسانی انژکتوری یا الکترونیکی گرایش شدیدی پیدا کردند و این در حالی بود که پیشرفته ترین و کامل ترین کاربراتور ها در همان زمان بر روی بسیاری از خودروها نصب می شد . برای مثال یکی از کاربراتور های دقیقی که تا سالهای پیش نیز در کشورمان تولید می شد و در عملکرد کاربراتور سالم و خوبی بود ، کاربراتور دو دهانه پراید بود که تا همین چند سال پیش نیز بر روی این خودرو نصب می شد . گرچه عملکرد کاربراتور ها علی رغم کامل تر شدنشان و پیشرفتشان در زمینه ی مهندسی و آلایندگی ، دقیقتر شده بود ولی ، غول های خودروسازی و مهندسی جدید خودروها ، هیچ گاه از عملکرد کاربراتورها رضایت نداشت . در حقیقت آلایندگی زیاد و احتراق ناقص و سایر مشکلات آن ، از جمله دلایلی بود که باعث شد سیستم سوخت رسانی کاربراتوری ، برای همیشه با صنعت خودروسازی خداحافظی کند و جای خود را به سیستم های پاک تری مانند سیستم انژکتور الکترونیکی بدهد . کاربراتور ها در دهه های قبل ، حتی از سیستم های الکترونیکی نیز کمک گرفتند و با هنم ادغام شدند که نتیجه ی این ادغام ، خوب و جالب توجه بود . در حقیقت شرکت های خودروسازی ، هزینهای زیادی را صرف ساخت بهترین ها می کردند که کاربراتورها نیز از این قائله عقب نماندند . در آن دورانی که بحث آلایندگی بیشتر مطرح شد ، کاربراتور ها را به وسایل اضافی مجهز می کردند و مصرف سوخت و آلایندگی را بیشتر از پیش کنترل می کردند . همین امر باعث پیشرفت کاربراتورها شده بود .  

  

  

4

 

637_03.jpg

دانلود بهترین و جدیترین  پروژهای دانشجویی کلیک کنید

برای مثال ما در خودروهای انژکتوری داخلی مانند پراید و دوو و یا پژو ، بر روی حوزینگ مانیفولد ( محفظه ورود هوا ) قطعه ای را استفاده می کنیم که در خودروهای کاربراتوری کولر دار این قطعه به نام شیر سولنوئیدی شناخته می شد و در سیستم انژکتوری خودروها با نام استوپر شناخته می شود . جالب اینجاست که عملکرد هر دو مشابه و یکسان است و فقط ظاهر قضیه و بخشی از صورت مساله فرق کرده است . شیر سولنوئیدی ، در هنگامی که موتور خودرو زیر بار اضافی کمپرسور کولر می رفت ، مانع خاموش شدن موتور خودرو می شد که در حال حاضر استوپر هم دقیقا همین عمل مشابه را انجام می دهد .

در سیستم کاربراتور ساسات ، وظیفه ی راحت تر روشن شدن موتور هنگام صبح و یا در هنگامی بود که موتور باید درصد بیشتری از سوخت را به نسبت هوا دریافت می کرد ، ولی در موتورهای انژکتوری ، سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو ، ارسال سوخت غلیظ تر را در هنگام لزوم ، در اولویت قرار می دهد و به این ترتیب خودرو راحت تر روشن می شود .

می شود گفت در خودروهای انژکتوری فعلی ، قطعات بیشتری در زمینه ی کنترل موتور خودرو و راندمان آن ، به کار گرفته شده است . قطعات و حسگرهایی که به نوعی کارکردشان ، به همدیگر وابسته است و در صورتی که یکی از سنسورها و یا قطعات خاص ، از دور خارج شود ، تغییرات محسوسی در عملکرد خودرو ایچاد می شود و شاید موتور خودرو از کار بایستد .

کاربراتور های مختلفی با کارایی های گوناگون ، بر روی انواع خودروها نصب شد . مثلا برای خودروهای چهار سیلندر ، از کاربراتورهای کوچکتری نسبت به موتورهای 6 و یا 8 سیلندر و یا بیشتر استفاده می شد . در خودرویی مانند پژو 405 2000 سی سی که در ایران نیز در زمانی پر فروش بود ، از یک کاربراتور 2 دهانه با پمپاژ سوخت اضافی استفاده می شد که شتاب زیادی را برای خودرو به ارمغان می آورد و 2000 سی سی حجم سیلندر را به خوبی با سوخت غنی می کرد ! یا کاربراتور های فولکس های گلف دهه ی هشتاد که یکی از بهترین ها بود و شاید هم کاربراتور های دقیق دو دهانه سولکس ب ام و های دهه هفتاد و هشتاد که انواع 518 و 520 و 320 و یا  . . . . بودند .   

تصویر موتور خودروی ب ام و ۵۲۰ با کاربراتور دو دهانه دو مرحله ای سولکس

کاربراتورهایی که روی خودروهای مختلفی در زمان خود نصب می شدند ، هر کدام به طرض خاصی عمل می کردند .اما کاربراتورهایی هم بودند که از عملکرد مخصوص و جداگانه ای برخوردار بودند و خودروهای مسابقه ای و یا تیونینگ شده به آن مجهز بودند . کاربراتورهایی که از مهندسی خاصی سود می بردند و آوازه ی آنها هم در همه جای دنیا بود و به خوبی مشهور بودند .


011y_74.gif

شاید از میان آنها که هم اکنون نیز در کشورمان از طرفداران زیادی نیز برخوردار است و طیف زیادی از مشتاقان ، با نصب آنها قدرت خودروی خود را به رخ حریفان می کشانند ، بتوان به کاربراتور چند دهانه وبر (WEBER)اشاره کرد . نام این کاربراتور حد اقل یک بار به گوش دوست داران دنیای تیونینگ و مسابقات خورده است .

کاربرانور وبر ، به صورت دو دهانه و یا چهار دهانه ، بر روی خودروهای مختلف که متقاضی آن هستند نصب می شود و قیمت آنها در نمونه های آکبند گاهی به دو میلیون تومان نیز میرسد .   

 

 

 

کاربراتور ۴ دهانه وبر  

 

بهترین برنامه های موبایل و کامپیوتر کلیک کنید

کاربراتور وبر دودهانه 

 

کاربراتور ۴ دهانه وبر که روی خودروی پراید سوار است   

کاربراتور ۲دهانه وبر - پراید بی پی

کاربراتور وبر 4 دهانه اساسا دو کاربراتور دو دهانه ای است که در یک مجموعه جمع شده اند و به هم متصل اند . یک جفت از دهانه ها وظیفه ی عادی و اولیه را ایفا می کنند و دو دهانه ی دیگر به عنوان دهانه ی دوم عمل می کنند . دهانه های اول به همه ی سیلندر ها سوخت می رساند و هنگامی که دریچه ی گاز از نیمه بیشتر باز شود و به سوی کامل باز شدن برود ، دهانه ی دوم آن نیز شروع به کار می کند و باز می شود . این دهانه ها مخلوط هوا – سوخت اضافی مورد نیاز برای شتاب گرفتن و استفاده از توان کامل موتور را تامین می کند . به این ترتیب است که ضمن مصرف زیاد سوخت ، شتاب خیره کننده و صدای گیرایی را از خودرو خواهید دید که ناشی از به کارگیری کاربراتورهای قدرتمند وبر است .

در برخی دیگر از خودروها ، ترفندی را پیاده سازی می کنند که حاصلش قدرت زیاد و گشتاور زیاد است . یعنی بیش از یک کاربراتور در خودرو استفاده می کنند . برای مثال برای هر سیلندر کاربراتوری مجزا تعبیه می کنند که قدرت خودرو را بالا می برد . برای مثال خودروی بی ام و 2002 با 3 کاربراتور ، که قدرت و گشتاور زیادی تولید می کند .

علاوه بر کاربراتور های مسابقه ای و قدرتی وبر ، کاربراتورهای دیگری نیز هستند که قدرت زیادی را تولید می کنند و دقیق کار می کنند . از جمله ی آنها می توان به کاربراتور اتومبیل فورد ، که اکنون دیگر همه ی اهل فن آن را می شناسند اشاره داشت. این کاربراتور با نام ادلبروک ، به صورت پایه بر روی خودروهای تولیدی کمپانی فورد در سال ها پیش نصب می شده است . خودروهای فورد موستانگ از این کاربراتور بزرگ و قدرتمند سود می بردند و هنوز هم برای تقویت پیشرانه های خودروهای آمریکایی ، از کاربراتور ادلبروک ، استفاده می کنند که حاصلش تغذیه عجیب پیشرانه و تولید قدرتی بی رقیب برای آن است . این کاربراتور به قول مهندسی مخصوص کاربراتورها ، از نوع ونتوری متغیر است که اندازه گلوگاه ورود سوخت آن ، بر اساس تغییرات مکش در منیفولد بنزین ( چند راهه بنزین ) تغییر می کند . در موتور بسیاری از خودروهای کاربراتوری و یا موتور سیکلت ها از یک پیستون مدور یا کشویی استفاده می شود . با تغییر مکش بین دریچه ی گاز و پیستون کاربراتور ، پیستون در محل خودش بالا و پایین می رود ، در نتیجه سوزن مخروطی شکل به خصوصی ، در سوخت پاش کاربراتور بالا و پایین می رود و بدین ترتیب جریان سوخت را کنترل می کند . از سال 1978 به بعد ، تا چندین سال در خودروهای پرقدرت فورد از نوعی کاربراتور با ونتوری دریچه مستطیلی استفاده می شد .  

    

637_03.jpg

 

دو کاربراتور دریچه مستطیلی ادلبروک بر روی خودروی پونتیاک

  

کاربراتور ادلبروک

در مسابقات شتاب تهران ، تقریبا تمامی خودروهای فوردی که تا به حال مشاهده کرده ام ، به کاربراتورهای بزرگ و قدرتمند ادلبروک مجهز هستند که گاهی اوقات برخی از این خودروهای فورد موستانگ و . . . به دو کاربراتور ادلبروک نیز مجهز بوده اند . انصافا کاربراتور ، دستگاهی مکانیکی است که مهندسی آن که در نوع خود پیچیده است ، همگی توسط اجزای مکانیکی ، مکمل یکدیگر هستند و با یکدیگر کار می کنند و این نکته ای است که همیشه تعجب این جانب را بر انگیخته است .  

  

 

گذشته از تغییر کاربراتور که برای بیشتر شدن قدرت یک خودروی کاربراتوری ، امری حیاتی محسوب می شود  ، عواملی دیگر نیز در بیشتر شدن قدرت تولیدی و خروجی پیشرانه های تقویت شده دخیل هستند که از جمله ی آنها می توان به انواع میل لنگ ها و پیستون ها و میل سوپاپ ها ، فلایویل ها و فحه کلاچ ها ، حتی رینگ و لاستیک و دیفرانسیل اشاره داشت که همگی می توانند قدرت خروجی و شتاب گیری خودرو را بیشتر و بیشتر کنند .

برای حمایت از ما کلیک کنید

منبع:www.tak2000.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد