بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین
بهترین و به روزترین  حق شماست

بهترین و به روزترین حق شماست

اموزش و دانلود رایگان:بهترین و به روز ترین سایت و جدید ترین دانلود نرم افزار,بازی,کتاب مقالات و پروژه و درسی دانشگاهی و دانش اموزی برای همه سنین

اموزش چرم دوزی فرمان اتومبیل

چرم دوزی فرمان اتومبیل به صورت تصویری


فرمان اتومبیل یکی از اجزای خودرو است که به مرور زمان به خاطر تماس دست با آن از نظر زیبایی دچار استهلاک می شود و ظاهر اولیه خودش را از دست می دهد. متاسفانه با گذشت زمان اکثر خودروسازها برای تولید روکش دور فرمان از پلاستیک های خشک و بدون کیفیت استفاده می کنند که جایگزین دور فرمان های نرم با فوم فشرده سابق شده است. شما می توانید با استفاده از چرم طبیعی گاو و تولید روکش فرمانی جذاب، این مشکل را برطرف کنید تا علاوه بر داشتن فرمان اتومبیل زیبا، حس راحتی هنگام رانندگی داشته باشید. ما در این مقاله سعی داریم تا به شما چرم دوزی فرمان اتومبیل را آموزش بدهیم تا خودتان بتوانید به راحتی یک کاور فرمان با کیفیت و طرح عالی درست کنید.

مهمترین نکته برای این آموزش این است که شما چرم طبیعی را بشناسید و راه های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی را بلد باشید تا بتوانید با استفاده از چرم طبیعی و با کیفیت فرمان اتومبیل خودتان را چرم دوزی کنید.

مزایای چرم دوزی فرمان اتومبیل

  • روکش چرمی دور فرمان اتومبیل، از فرمان خودروی شما در برابر تعریق دست و همچنین نور مستقیم خورشید محافظت می کند.
  • باعث زیبایی فرمان اتومبیل می شود.
  • از سُرخوردگی دست روی فرمان جلوگیری می کند.
  • علاوه بر زیبایی ظاهری، نظافت و تمیز کردن فرمان را آسان می کند.
  • دور فرمان چرمی اتومبیل، جوان پسند بوده و ظاهر خودروی شما را شیک و اسپرت می کند.
  • در مناطقی با آب و هوای شرجی مخصوصاً مناطق شمال کشور، روکش چرمی فرمان باعث راحت نگه داشتن فرمان و عدم تعریق دست ها  هنگام رانندگی می شود.

مواد لازم برای چرم دوزی فرمان اتومبیل

  • چرم طبیعی به اندازه ۱۰*۱۲۰ سانتیمتر
  • نخ ضخیم
  • سیم مسی مفتولی حدود ۲۰ سانتیمتر
  • کاتر
  • خط کش
  • متر خیاطی

آموزش چرم دوزی فرمان اتومبیل به صورت تصویری

حالا به صورت گام به گام چرم دوزی فرمان اتومبیل را پیش می بریم:

الگوی چرم فرمان اتومبیل

در ابتدا باید ایده و یا الگوی کار را در بیاورید.

تکه چرمی که برای دور فرمان لازم است چیزی حدود ۱۲۰ سانتیمتر طول و ۱۰ سانتیمتر عرض خواهد داشت. این اندازه ها با داشتن قطر دور فرمان (۳۷ تا ۳۸ سانتیمتر) و قطر داخلی فرمان (۳ سانتیمتر) به کمک متر خیاطی به دست می آید:

عکس الگوی روکش فرمان

اگر بخواهید چرم دوزی شما به صورت چند تکه در بیاید می توانید الگوی ۱۲۰ در ۱۰ سانتیمتری را با خط کش بر روی چرم اندازه گرفته و به سلیقه خودتان را به صورت طولی و عرضی به کمک کاتر به چند تکه تقسیم کرده و تکه دوزی کنید.


برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب کلیک کنید

  

عکس برش چرم

نمونه زیر می تواند شما را در این تکه دوزی کمک کند:

عکس الگوی تکه دوزی فرمان اتومبیل

در این الگو قسمت پایین روکش فرمان به صورت دو تکه ۲۱ سانتیمتری در آمده و قسمت بالایی به صورت یک تکه یکدست ۷۸ سانتیمتری است. شما می توانید الگوی چرمی تان را از قسمت عرضی هم به دو قسمت برش بزنید.

عکس چرم طبیعی

با توجه به این که چرم طبیعی مقداری حالت ارتجاعی دارد باید دقت کنید که اندازه ها را کمی کوچکتر از سایز واقعی برش بزنید تا چرم دوزی فرمان اتومبیل شما در انتها لق نزند و محکم خودش را بگیرد.

ایجاد سوراخ کاری حاشیه چرم الگوی فرمان

برای تکه دوزی قطعات چرم باید محل دوخت را بر روی تکه های چرم با خودکار مشخص کنید.

عکس خط روی چرم

ابزارهای مختلفی برای سوراخ کاری چرم وجود دارد که بعضی از آن ها را زمان آموزش نصب پرچ ساده روی چرم به شما نشان داده بودیم. اگر هیچ کدام از ابزارهای سوراخ کردن چرم در دسترستان نیست می توانید با داغ کردن چنگال غذاخوری این کار را انجام بدهید.

عکس داغ کردن چنگال

چنگال را داغ کرده و سوراخ های ریز و منظمی را در حاشیه چرم دقیقا بر روی خطی که با خودکار کشیده اید بوجود بیاورید.

عکس سوراخ کردن چرم

این خطوط مسیر دوخت تکه های الگو به همدیگر خواهند بود.

عکس خط دوخت

تکه دوزی چرم فرمان اتومبیل

برای چرم دوزی فرمان اتومبیل، نیاز به سوزنی دست ساز دارید.

عکس سوزن مفتولی

برای تهیه این سوزن، مفتولی به قطر ۰٫۳۵ میلیمتر انتخاب کرده و بعد از آن که آن را دولا کردید کمی بپیچید تا سوزن شما درست شود. در انتها کمی آن را خم کنید تاحالت C شکل پیدا کند. وقتی که سوزن دست سازتان درست شد آن را نخ کنید.

عکس نخ کردن سوزن مفتولی

نخی که برای چرم دوزی فرمان اتومبیل استفاده می کنید باید کیفیت بالایی داشته باشد. بهترین نوع نخ موجود برای این کار کاموای تمام نایلونی است که در تمام خرازی ها امکان خرید آن وجود دارد. اگر این نخ را پیدا نکردید، از نخ ابریشم محکم استفاده کنید.

بعد از تمامی این مراحل تکه های چرم را طبق سوراخکاری های انجام شده به یکدیگر متصل کنید.

عکس الگوی چرم دوزی فرمان اتومبیل

روش دوخت قطعات طولی و عرضی روکش را می توانید در شکل زیر ببینید اما دقت کنید که نوع کوک هایی که می زنید به سلیقه شما بستگی دارد اما این کوک ها باید از روی چرم بگذرد تا به زیبایی بر روی فرمان قرار گیرد.

عکس دوختن چرم

عکس کوک زدن چرم

عکس تکه دوزی روی چرم طبیعی

عکس زیر چرم طبیعی

اگر وسط دوخت یکی از قطعات نخ شما تمام شد دقت داشته باشید که انتهای نخ قدیم را با چسب به ابتدای نخ جدید بچسبانید و از گره زدن خودداری کنید. چون گره زدن باعث ایجاد نقطه های برجسته در زیر کار شما خواهد شد.

عکس چسب زدن محل کوک

بعد از این که دوخت شما کامل شد باید روکش فرمان اتومبیل شما به شکل زیر در آمده باشد:

عکس روکش فرمان اتومبیل

نصب روکش چرمی فرمان اتومبیل

حالا می توانید این چرم دوزی را روی فرمان اتومبیل نصب کنید. برای نصب روکش از روش زیر استفاده کنید تا روکش شما دچار چروک نشود.

عکس روش نصب روکش فرمان اتومبیل

موقع نصب دقت داشته باشید که خطوط تکه دوزی شده نسبت به فرمان اتومبیل شما حالت تقارن داشته باشد.

عکس فرمان ماشین

موقع نصب کردن روکش فرمان باید کمی به سختی جا برود که خاصیت ارتجاعی چرم به شما کمک می کند تا آن را جا بزنید ولی در عوض روکش دست ساز فرمان اتومبیل شما لق نخواهد زد.

وقتی که روکش فرمان را قرار دادید با سوزن مفتولی دور تا دور آزاد روکش را به یکدیگر بدوزید تا در جای خودش محکم و فیکس شود.

عکس چرم دوزی فرمان خودرو

برای دوخت مرحله آخر چرم دوزی فرمان اتومبیل که باعث فیکس شدن آن می شود می توانید از روشی که در ویدئوی زیر آمده هم استفاده کنید:

چرم مناسب برای چرم دوزی فرمان اتومبیل

پیش از این شما را با انواع چرم طبیعی آشنا کرده بودیم. در مورد جنس چرم دور فرمان باید گفت که چرم گاوی از استحکام بیشتری برخوردار است ولی اگر فرمان اتومبیل شما ضخیم است و نمی خواهید که حجم و ضخامت آن به خاطر روکش فرمان بیشتر شود می توانید از چرم بز استفاده کنید که هم نازک بوده و هم قیمت کمتری دارد. البته استفاده از چرم شتر هم به علت وجود تنوع در رنگ و طرح های آن پیشنهاد خوبی است ولی قیمت بالاتری دارد.  به هر حال چرمی که انتخاب می کنید نباید صاف و یکدست باشد. چون روکش فرمان اتومبیل بعد از تعریق دست ها ممکن است لیز بخورد و شیار و برجستگی های چرم می تواند این مشکل را برطرف کند.

برای چرم دوزی فرمان اتومبیل به هیچ وجه از چرم اشبالت و یا جیر استفاده نکنید. چون وقتی که با رطوبت دست تماس پیدا کرد خیلی زود چرک شده و بوی نامطبوعی خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد