ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
اموزش کامل درباره ای بی اس(ABS)
سیستم ترمز ABS که یکی از تکنولوژی های برتر در صنعت خودرو می باشد و جان بسیاری از انسانها را نجات داده است و در طی سالین به تکامل رسیده، که سیستم ترمز ضد قفل برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ در هواپیما به شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت در همان زمان تحولات زیادی در توسعه این سیستم در صنعت هوانوردی بوجود آمد . اما جالب بود که بررسی این سیستم برای چندین سال متوقف شد تا اینکه در سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ برای اولین بار این سیستم در کامیونهای سنگین در آمریکا برای کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پایداری کامیون در جاده ها مخصوصا” جاده های لغزنده مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۱۹۸۰ در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم Abs به شکل امروزی (الکترونیکی ) در خودروهای سواری مورد استفاده قرار گرفت .
ترمزهای ضد قفل (ترمز ABS ) :
نگه داشتن ناگهانی یک اتومبیل در جاده ی لغزنده می تواند بسیار خطرناک باشد. ترمزهای ضد قفل خطر های این واقعه ی ترسناک را کاهش می دهد.در واقع روی سطوح لغزنده حتی راننده های حرفه ای بدون ترمز ضد قفل نمی توانند به خوبی یک راننده ی معمولی با ترمزهای ضد قفل ترمز کنند.
مکان ترمز های ضد قفل در خودرو :
در این مقاله ما همه چیز را درباره ی ترمز های ضد قفل یاد می گیریم:اینکه چرا به آنها نیاز داریم،چه چیز هایی در آنها به کار رفته است،چگونه کار می کنند،بعضی از انواع رایج و بعضی از مشکلات مربوط به آن.
بدست آوردن یک مفهوم کلی از ترمزهای ضد قفل:
تئوری ترمز های ضد قفل بسیار ساده است.یک چرخ در حال لیز خوردن(به طوری که سطح تماس تایر نسبت به زمین سر بخورد) نسبت به چرخی که لیز نمی خورد نیروی اصطکاک کمتری دارد.اگربا اتومبیل خود در یخ گیر کرده باشید می دانید که اگر چرخها بچرنخد هیچ نیروی جلو بری به اتومبیل وارد نمی شود زیرا سطح تماس چرخ نسبت به یخ لیز می خورد.
**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو))
اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های
اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید
ترمزهای ضد قفل با جلوگیری کردن از سر خوردن چرخ ها در هنگام ترمز کردن،دو مزیت را بوجود می آورند:اول اینکه خودرو زودتر متوقف می شود و دوم اینکه می توان خودرو را هنگام ترمز کردن نیز هدایت کرد.
اجزاء ترمز های ضد قفل :
● حسگر های سرعت
●پمپ
●سوپاپ ها
●کنترل کننده
پمپ وسوپاپ های ترمز ضد قفل
حسگرهای سرعت ترمز ABS :
سیستم ترمز ضد قفل باید بداند چه موقع چرخ در حال قفل کردن است،حسگرهای سرعت که در هر چرخ یا در بعضی مواقع در دیفرانسیل قرار گرفته اند این اطلاعات را فراهم می کنند
سوپاپ ها در ترمز ABS :
در هر لوله ی ترمز که به هر ترمز می رود یک سوپاپ وجود دارد که با کنترل کننده کنترل می شود،در بعضی از سیستم ها سوپاپ سه حالت دارد:
●در حالت اول سوپاپ باز است و فشار از سیلندر اصلی مستقیما به ترمز می رسد
●در حالت دوم سوپاپ لوله ی ترمز را می بندد و ترمز را از سیلندر اصلی جدا می کند،این حالت از افزایش بیش از حد فشار ترمز وقتی راننده روی پدال فشار می آورد،جلو گیری می کند
●در حالت سوم سوپاپ مقداری از فشار ترمز را کم می کند
پمپ در ترمز ABS :
چون سوپاپ می تواند فشار ترمز را کم کند باید به طریقی این فشار از دست رفته را جبران کرد واین کاری است که پمپ انجام می دهد.بعد از اینکه سوپاپ فشار را در یک ترمز کم کرد پمپ دو باره فشار ایجاد می کند
کنترل کننده در ترمز ABS:
کنترل کننده یک پردازنده است که با توجه به حسگرهای سرعت، سوپاپ ها را کنترل می کند.
نحوه کار ترمز ABS :
انواع مختلف و الگوریتم های کنترل گوناگونی برای ترمز های ضد قفل وجود دارد.ما درباره ی طرز کار یکی از ساده ترین انواع آن توضیح می دهیم.
کنترل کننده همیشه حسگرهای سرعت را کنترل می کند و به دنبال کاهش سرعت غیر معمول در چرخ ها می گردد.دقیقا قبل از اینکه چرخی قفل کند کاهش سرعت شدیدی را تجربه می کند اگر این چرخ کنترل نشود بسیار زودتر از زمانی که خودرو برای متوقف شدن نیاز دارد قفل خواهد کرد.یک خودرو که با سرعت ۶۰مایل در ساعت حرکت می کند درشرایط ایده آل حدود ۵ ثانیه زمان لازم دارد تا بایستد اما یک چرخ در کمتر از یک ثانیه از چرخیدن می ایستد و قفل می کند.
کنترل کننده می داند که یک چنین کاهش سرعتی در چرخها غیرممکن است.بنابراین در چرخی که کاهش سرعت غیر معمول داشته فشار ترمز را کاهش می دهد تا زمانی که حسگر آن چرخ افزایش سرعت را ثبت کند آنگاه کنترل کننده دوباره فشار ترمز را افزایش می دهد تا اینکه حسگر ها کاهش سرعت را گزارش کنند.کنترل کننده این کار را بسیار سریع وقبل از آنکه تایر تغییر سرعت زیادی داشته باشد انجام می دهد نتیجه این است که حرکت چرخ ها با همان شدتی که از سرعت خودرو کم می شود کند می گردد و ترمز ها چرخ ها را نزدیکی نقطه ی قفل کردن نگه می دارند که این به سیستم بیشترین نیروی ترمز کردن را می دهد.
وقتی ترمز ضد قفل در حال کار کردن است شما ضربات منظمی در پدال ترمز احساس می کنید که به خاطر باز و بسته شدن سریع سوپاپ ها است.بعضی از ترمزهای ضد قفل تا ۱۵بار در ثانیه این کار را انجام می دهند.
انواع ترمزهای ضد قفل:
ترمزهای ضد قفل طراحی های مختلفی دارند که به نوع ترمز به کار رفته بستگی دارد.ما به آنها بر اساس تعداد کانال ها(تعداد سوپاپ هایی که به طور جداگانه کنترل می شوند) و تعداد حسگر های سرعت اشاره می کنیم:
●ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار حسگر سرعت:این بهترین طراحی است که در آن برای هر چرخ حسگر و سوپاپ جداگانه ای وجود دارد با این روش کنترل گر هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا به هر چرخ بیشترین نیروی اصطکاک وارد شود.
●سه کانال و سه حسگر:این روش بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب فقط یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد.حسگر سرعت چرخ های عقب روی محور عقب قرار دارد.
در این حالت برای هر چرخ جلو کنترل جداگانه وجود دارد بنابراین چرخ های جلو به بیشترین نیروی ترمزی می رسند. چرخ های عقب قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل، قفل می کنند. با این سیستم ممکن است یکی از چرخهای عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که نسبت به حالت چهار کاناله باعث کاهش کارایی ترمز می شود.
●یک کانال و یک حسگر:این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل وجود دارد که یک سوپاپ برای کنترل هر دو چرخ عقب و یک حسگر سرعت واقع در محور عقب دارد
این سیستم مشابه قسمت عقب سه کاناله عمل می کند دو چرخ عقب با هم کنترل می شوند و قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل هر دو قفل می کنند.در این روش هم ممکن است یکی از چرخ های عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که باز هم باعث کاهش کارایی ترمز می شود.
این سیستم به سادگی قابل تشخیص است.معمولا یک لوله ی ترمز وجود دارد که با یک اتصالT شکل به دو چرخ عقب وصل می شود.شما می توانید حسگر های سرعت را با مشاهده ی اتصالات الکتریکی نزدیک دیفرانسیل در محورعقب پیدا کنید.
ای بی اس (ABS) در کار
تغییرپذیری بسیار متفاوتی دارد و الگوریتم ها را برای سیستم های ای بی اس (ABS) کنترل می کند.
کنترل کننده بر سنسورهای سرعت در هر زمانی نظارت می کند. به دنبال کاهش سرعت در چرخ بیش از حد معمول هستید. درست پیش از اینکه چرخ قفل شود آن کاهش سریعی در سرعت را تجربه خواهد کرد. اگر سمت چپ کنترل شده نباشد ، چرخ می تواند بسیار سریع نسبت به هر خودرویی توقف کند. ممکن است متوقف شدن یک خودرو از سرعت ۹۶٫۶ کیلومتر در ساعت ۵ ثانیه تحت شرایط ایده آل زمان ببرد اما چرخی که ای بی اس (ABS) دارد می تواند چرخاندن را در کمتر از یک ثانیه متوقف کند.
کنترل کننده ای بی اس (ABS) می داند که این کاهش سریع سرعت غیرممکن است پس آن فشار را کاهش می دهد تا ترمز آن سرعتی را ببیند سپس آن فشار را تا آن جایی که کاهش سرعت رخ می دهد افزایش می دهد. این منتهی به این می شود که تایر با سرعت مشابه خودرو آهسته شود با ترمزهایی که تایرها را خیلی نزدیک نقطه ای حفظ می کنند که آن ها شروع به توقف می کنند. همین امر به سیستم حداکثر قدرت ترمز را می دهد.
هنگامی که سیستم ای بی اس (ABS) در کار است احساس می کنید که پدال ترمز می تپد. این از باز شدن و بسته شدن والوهاست. بعضی سیستم های ای بی اس (ABS) می توانند این سیکل را ۱۵ بار در هر ثانیه انجام دهند.
آیا پدال ترمز را هنگامی که در شرایط لغزنده متوقف است پمپ دهم؟
به طور قطع نباید پدال ترمز خودرو را با ای بی اس (ABS) پمپ کنید. پمپ کردن ترمزها تکنیکی است که گاهی اوقات در بعضی شرایط استاندارد استفاده شود تا به چرخ ها این امکان داده شود تا قفل شان باز شود به منظور اینکه وسیله در طی توقف به طور مستقیم باقی بماند. در خودرویی با ای بی اس (ABS) چرخ ها هرگز نباید در این مکان قفل شوند پس پمپ کردن ترمز فقط زمان توقف را طولانی تر می کند.
در توقف فوری در خودرویی با سیستم ای بی اس (ABS) ، باید از پدال ترمزی به طور ثابت استفاده کنید و آن را در حالی که ای بی اس (ABS) همه کار را انجام می دهد نگه دارید. احساس ضربانی را در پدال احساس خواهید کرد که ممکن است به طور نسبی شدید باشد اما این عادی است.
آیا ترمزهای ضد قفل به طور واقعی کار می کنند؟
ترمزهای ضد قفل به طور واقعی کمک می کنند تا بهتر توقف کنید. آن ها از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کنند و کوتاه ترین فاصله توقف را روی سطوح لغزنده فراهم می آورند. اما آیا به طور واقعی آن ها از وقوع تصادفات جلوگیری می کنند؟ این معیاری درست برای کارایی سیستم های ای بی اس (ABS) است.
موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه ها چندین مطالعه انجام داده است جهت تلاش برای تعیین اینکه آیا وسایل نقلیه به ای بی اس (ABS) تجهیز شوند دچار حوادث مرگبار بیشتر یا کمتر می شوند. در مطالعه ای که در سال ۱۹۹۶ صورت گرفته بود ، وسایل نقیله تجهیز شده با سیستم ای بی اس (ABS) هیچ کاهش احتمالی را در حوادث مرگبار نسبت به وسایل نقلیه نشان ندادند.
تفکر و تعمق بیشتری درباره دلیل آن انجام شد. بعضی افراد فکر می کنند که رانندگان از خودروهای مجهز به سیستم ترمز ای بی اس (ABS) به طور صحیح استفاده نمی کنند. بعضی افراد نیز اظهار می کنند که چون سیستم های ای بی اس (ABS) امکان می دهند تا آن را در موقعیت توقف خطرناک تحت کنترل داشته باشند افراد بیشتری با احساس اطمینانی که دارند از جاده خارج می شوند و دچار تصادف می کنند.
بعضی داده های اخیر حتی ممکن است نشان دهد که میزان تصادف خودروهای ای بی اس (ABS) دار در حال افزایش است ولی هیچ مدرکی دال بر این وجود ندارد که ای بی اس (ABS) ایمنی کل را بهبود داده است.
حال این اجازه را بدهید تا به چگونگی اینکه ترمزهای ضد قفل در کار بطور کلی هستند نگاهی بیندازیم. این شکل دیدی نزدیک تر از این سیستم می دهد و مثالی است از اینکه ترمزها در خودروی شما کجا قرار گرفته اند.
● ترمزگیری صحیح با ABS
در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا پدال کلاچ را گرفته و با تمام نیرو به طور مداوم روی پدال ترمز فشار دهید.در این زمان ABS شروع به کار کرده و شما قادر خواهید بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت کرده و از برخورد با موانع جلوگیری کنید.
● دو قانون مهم هنگام ترمزگیری با سیستم ABS
۱) فورا کلاچ را بگیرید و با تمام نیرو روی پدال ترمز به طور مداوم فشار دهید.
۲) با وجود ترمزگیری کامل، خودرو را در مسیر دلخواه هدایت کنید.
● لامپ هشدار دهنده ABS
از ویژگیهای اصلی سیستم ABS این است که دایما خود را به صورت الکترونیکی کنترل میکند. روی صفحه نمایش دهندهها مقابل راننده یک لامپ هشدار دهنده وجود دارد که روی آن کلمه ANTI-LOCK نوشته شده است. هر گاه اشکالی در عملکرد سیستم ABS ایجاد شود این لامپ روشن خواهد شد. هنگام روشن شدن خودرو این لامپ حدود چهار ثانیه روشن خواهد شد که در این زمان سیستم مشغول کنترل کردن خود است. در صورت خاموش شدن لامپ سیستم عملکرد صحیح خود را داشته و در غیر این صورت روشن ماندن لامپ هشدار دهنده چه قبل از حرکت و چه هنگام حرکت خودرو راننده را از بروز اشکال آگاه خواهد کرد.
● مزایای سیستم ABS
سیستم ترمز مجهز به ABS قادر است وضعیت ایمنتری را برای خودرو ایجاد کند.
کاهش خط قرمز افزایش پایداری خودرو در جادههای لغزنده افزایش کنترل فرمان کاهش اثر شرایط متفاوت جاده بر روی لاستیکها، کاهش مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جادههای ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است.
● نکات ایمنی
با این که سیستم ABS دارای ایمنی بالایی است، ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات رانندگی به خصوص سرعتهای غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیچها شود.به عبارت دیگر بهرهمندی از سیستمهای ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست. انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز، بدنهها و یا چرخها) میتواند بر عملکرد سیستم ABS تاثیر منفی بگذارد. با وجود این در حال حاضر سیستم ترمز ABS مطمئنترین ترمزی است که تکنولوژی آن در صنعت خودروی ما وارد شده است و شاید روزی شاهد باشیم که با بالا رفتن تقاضای عمومی برای خودروهای مجهز به ترمز ABS اعمال فشار از سوی راهنمایی و رانندگی دیگر خودرویی بدون ترمز ABS تولید و عرضه نشود.
منبع :جمع اوری از بهترین سایت ها اموزش ABS
نویسنده و ویرایش:سید احمد قاسمی
**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو))
اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های
اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید
سلام ببخشید میخواستم نرم افزار عیب یابی ای بی ای را خریداری کنم.لطفا راهنمایی کنید
خیلی خوب خدا خیرت بده قربونت عالیه بیشتر از این ماشینهایی زانتیا مخصوصا c5 باید متشکر عالیه
کارت خوب دادش ادامه بدهید
دادش ایول خوب بود مثل همیشه
اقا عالی بود خیلی استفاده کردم لطفا بیشتر بزارید