برای سوخت کامل بنزین در موتور بایستی نسبت هوا به سوخت بین 12 به 1 تا 16 به یک باشد.متاسفانه در چنین دامنه وسیعی،اگر مخلوط خیلی غنی باشد سوخت،زیادی به هدر خواهد رفت و اگر خیلی رقیق باشد یا باعث کاهش توان و یا منجبر به گرمای بیش از حد و از بین رفتن سوپاپ ها و حتی پیستون ها خواهد شد و در هر دو صورت منجبر به هزینه های اضافی و الودگی هوا خواهد شد.
امروزه دریافته اند برای به دست آوردن ماکزیمم قدرت موتور در موتورهای کوچک و جدید ساخته شده،کاهش الودگی در حد مینیموم قابل قبول،طی مسافت بیشتر با مصرف یک مقدار مشخص سوخت و عمر بیشتر موتور ، باید نسبت سوخت به هوا در همه ی سرعت ها و دورهای موتور بسیار نزدیک به عدد 14.7 به 1 باشد و این همان نقطه ضعف کاربراتور نسبت به سیستم تزریق سوخت می باشد که نمی تواند به طور پیوسته و در تمام شرایط کار موتور،چنین مخلوطی را تامین کند.
حتی جدید ترین انواع کاربراتور ها،یک وسیله ساده می باشد که به تعداد زیادی ادوات کمکی مجهز شده تا بتواند نقایص آن را جبران کند ولی با تمامی تدابیر اتخاذ شده و ادوات اضافه شده،باز هم نقص اصلی و اساسی سیستم کاربراتور وجود داشته و آن هم روش مخلوط نمودن سوخت و هوا در کاربراتور می باشد که بسیار ابتدایی است.
**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو))
اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های
اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید
طراحی چنین سیستمی که تمامی نیازها را پاسخ گو باشد نیاز به تولید یک وسیله پیچیده دارد که البته این کار قابل انجام بوده و در حقیقت انجام شده است و هر سیستم داخل آن کار خود را به طور صحیح انجام می دهد.اما متاسفانه هیچ موتوری نیست که از دور آرام به یکباره به حالت شتاب برود و از حالت شتاب به یک دور ثابت برود و در ان حالت بماند و همچنین هیچ موتوری نیست که در یک دور ثابت کار کند.اگر چنین بود،دیگر نیاز به کاربراتور هایی با ادوات کامل و سیسیتم تزریق سوخت (انژکتور) وجود نداشت، و این همان وقتی است که شرایط مختلف کاری در هم ادغام می شوند و دو یا چند سیستم مجزا در یک زمان شروع به کار می کند تا موتور نسبت مناسبی از مخلوط سوخت و هوا دریافت کند و در اینجاست که عملکرد کاربراتور بازدهی مطلوب را ندارد و لذا سیستم های جدید تزریق سوخت جوابی به مشکلات کاری کاربراتور می باشند.
تجهیز گلف 16 سوپاپ مدل 1991 به کاربراتور های قدرتمند وبر 4 دهانه جهت ارتقای توانایی های موتور
از آنجایی که سنسورهای مختلف در قسمت های مختلف موتور تعبیه شده اند،کامپیوتر می تواند مشخص کند که چه مقدار مخلوط سوخت و هوا در یک لحظه خاص مورد نیاز است.منیفولد ورودی در سیستم تزریق سوخت تنها ورودی برای هوا می باشد و نه جایی برای مخلوط شدن سوخت و هوا و بنا بر این میزان هوای ورودی به درستی اندازه گیری شده و به کامپیوتر اطلاع داده می شود و بر اساس آن میزان سوخت مورد نیاز نزریق گردیده و مخلوط مناسبی به دست می آید.
یک مشکل دیگر کاربراتور این بود که سیلندرهای دور از کاربراتور مخلوطی رقیق تر و سیلندرهای نزدیکتر به کاربراتور،مخلوطی غنی تر دریافت می کردند،اما در سیستم انژکتور به دلیل اینکه تزریق سوخت درست قبل از سوپاپ ورودی (هوا) انجام می گیرد،تمامی سیلندرها مخلوط یکسانی دریافت می کنند و کامپیوتر می تواند تمامی اطلاعات مورد نیاز از جمله درجه حرارت موتور،دور موتور،میزان هوای عبور کننده از منیفولد ورودی،مقدار باز بودن دریچه گاز،درجه حرارت هوای داخل منیفولد هوا و فشار هوای جو خارجی و همچنین تعدادی از فاکتورهای دیگر را دریافت کرده و میزان تزریق سوخت و نسبت مخلوط سوختنی را تصحیح نماید و این کار را در هر چند ثانیه چندین هزار بار انجام می دهد.
اتومبیل شورولت کامارو تیونینگ شده 400 اسب بخار - به کاربراتورها توجه کنید
- مزایای خودروی انژکتوری نسبت به کاربراتوری :
1- کاهش ناگهانی قدرت در سر پیچ های تند در خودروی کاربراتوری
هر تغییری در جهت حرکت خودرو باعث وارد امدن نیروی گریز از مرکز به آن می شود و این نیرو به تمام قسمت های خودرو وارد می گردد که از جمله این قسمت ها پیاله سوخت است.پیچ های تند تمایل دارند که سوخت را در پیاله ی سوخت در دیواره به سمت بالا بیاورند،بنابراین با بالا بردن شناور مانع دریافت سوخت بیشتر شده و افت قدرت ایجاد می گردد.این مشکل به دلیل عدم وجود کاربراتور در خودروی انژکتوری وجود ندارد.
2- عدم توزیع سوخت یکنواخت در سیلندرها
پس از اختلاط سوخت و هوا در کاربراتور،مخلوط حاصله به صورت موجی حرکت می کند که باعث تغییر در سرعت جریان می گردد و این تغییر برای هر یک از دهانه های ورودی متفاوت می باشد و این تفاوت علت اصلی عدم توزیع سوخت یکنواخت در سیلندر می باشد و بعضی از سیلندرها با سوختی غنی تر نسبت به دیگری پر می شود،بنابراین به جهت کامل پر شدن دیگر سیلندرها مجبوریم سوخت را مقداری غنی تر در نظر بگیریم و این موضوع یکی از علل افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا می باشد.
3- پلاتین بکار رفته در سیستم جرقه زنی معمولی دارای بعضی مشکلات مکانیکی بوده و عمر آن محدود می باشد.
4- جریان عبوری از مدار اولیه کویل باید به 4 آمپر محدود گردد،در غین اینصورت پلاتین آسیب می بیند یا لا اقل عمر آن کاهش می یابد.
5- عدم نیاز به گرم کردن منیفولد ورودی در هوای سرد در سیستم انژکتور
در سیستم های انژکتوری موتور در هوای سرد به راحتی روشن می شود،چون ECU بر اساس دمای موتور،مقدار پاشش سوخت را بیشتر می کند و به تدریج با گرم شدن موتور زمان پاشش نیز کمتر می گردد.
6- تعداد قطعات فرسایشی در سیستم انژکتور نسبت به سیستم کاربراتور کمتر می باشد.
7- فقیر سازی مقدار سوخت در شتاب منفی خودرو در سیستم انژکتوری
پس از مشخص شدن افت ولتاژ،سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) ECU در می یابد که باید میزان سوخت را کاهش دهد.بنابراین طول پالس ارسالی از TPS به ECU کاهش یافته تا مصرف سوخت کاهش یابد.هنگامی که دریچه گاز کاملا بسته است و دور موتور از 1500 به بالا است،پاشش سوخت قطع می شود.
8- قطع جریان سوخت جهت جلوگیری از افزایش دور معینی از موتور
برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور در نتیجه افزایش بیش از حد دور آن،ECU انژکتورها را پس از گذشتن دور موتور از حد معین،از کار می اندازد.هر زمانی که دور موتور کاهش یافت و به زیر مقدار آستانه ای رسید دوباره انژکتور ها پاشش سوخت را انجام می دهند.
9- در صورتیکه به هر دلیل موتور خاموش شد،پمپ بنزین قطع شده و احتمال آتش سوزی در تصادفات کاهش می یابد.
10- سرویس و نگه داری سیستم انژکتور از کاربراتور راحت تر بوده و نیاز به تنظیمات دلکو و دریچه گاز ندارد.
11- در سیستم انژکتوری به دلیل احتراق کامل سوخت،آلاینده های کمتری نسبت به سیستم کاربراتور تولید می گردد.
12- در نتیجه احتراق کامل و سیستم جرقه زنی با دوام،قدرت خروجی در انژکتوری در حدود 3 اسب بخار از نوع کاربراتوری بیشتر می باشد (افزایش راندمان حجمی)
13- مصرف سوخت در سیستم انژکتوری از نوع کاربراتوری کمتر می باشد.
14- در سیستم کاربراتور قطرات سوخت به دلیل خلاء منیفولد به داخل کشیده شده و با هوای جریان بالادست مخلوط می شوند.احتمال زیاد وجود دارد که قطرات سوخت در دیواره ی منیفولد به همان حالت باقی بمانند و تعادل سوخت و هوا را بهم بزنند.اما در سیستم انژکتور،سوخت تحت فشار هوای ورودی به داخل منیفولد می رود و به دلیل اینکه انژکتور نزدیک سوپاپ گاز قرار دارد احتمال اینکه در دیواره منیفولد قطره ایجاد شود خیلی کم می باشد و تمام سوخت به داخل سیلندر می رود و اجازه می دهد که نسبت استوکیومتری هوا و سوخت به طور دقیق کنترل شود.
به طور خلاصه و مختصر می توان ویژگی های سیستم انژکتوری را بصورت زیر بیان کرد:
الف- مزایا
- بالا رفتن راندمان حرارتی و افزایش قدرت خروجی
- توزیع یکواخت سوخت بین همه ی سیلندرها
- گشتاور بالا در دورهای پایین
- کاهش مصرف سوخت و نیز آلودگی کمتر محیط زیست
- کارکرد بهتر موتور و روشن شدن آن در هوای سرد
- کاهش گازهای الاینده خروجی
- تنظیم بهتر دور آرام موتور (RPM 850 – 800 )
- عدم نیاز به گرم کردن منیفولد هوا
داشتن توان و گشتاور بیشتر و مورد نیاز در شرایط مختلف آب و هوایی
- اعمال تنظیم دقیق کنترل نسبت سوخت به هوا و زمان بندی جرقه در همه شرایط کاری موتور
- نگه داری و سرویس کمتر و طول عمر بیشتر
- تامین سوخت مورد نیاز موتور در همه شرایط مختلف آب و هوایی
- نداشتن قطعات متحرک در سیستم جرقه زنی و در نتیجه استهلاک کمتر
- داشتن عملکرد دقیق تر به دلیل استفاده از قطعات الکترونیکی حساس
- ارزانی قطعات برقی نسبت به مکانیکی
- عیب یابی دقیق تر و آسان تر موتور
- ارسال سوخت اضافی جهت راه اندازی و شروع به کار بهتر موتور
ب-معایب
- گران بودن تجهیزات و لوازم سیستم انژکتوری نسبت به سیستم کاربراتوری
- محدود بودن تعمیرکاران و تکنسین های اشنا به سیستم های انژکتوری
**دانلودبهترین و تنها برنامه اموزش کامل خودرو در برنامه(( اندروید همراه مکانیک حرفه ای شو خودرو))
اموزش قطعات خودرو+تعمیرو عیب یابی خودر+اموزشهای عمومی خودرو+فیلم های
اموزشی خودرو در برنامه(((در مکانیک حرفه ای شو(خودرو))) ....برای دانلود از لینک کلیک کنید