ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
اصطلاح “blocks” برای توصیف آیتم های تکراری که شما در طراحی اتوکد خود استفاده میکنید به کار برده میشود که همچنین گاهی اوقات با نام سمبول ها شناخته میشود. پس اصطلاحات “block library” و “symbol library” اتوکد، در واقع به یک معنا هستند. دو دلیل برای استفاده بلاک ها در طرح های اتوکد وجود دارد. دلیل اول سرعت است. زمانی که یک سمبول را رسم میکنیم دیگر مجبور به رسم دوباره آن نیستیم. ما فقط باید آن را انتخاب کرده و در طرح خود بیندازیم تا در کنار هم قرار دادن طرح هایمان سریع تر عمل کنیم. دلیل دوم اندازه فایل است. با استفاده از بلاک ها به شکل قابل مشاهده ای اندازه فایل ذخیره شده کاهش مییابد که موجب سریع تر پیش رفتن کارهای ترسیم شما میشود. همه چیز برای سریع تر کار کردن است.
پس از پی بردن به محیط بلاک در اتوکد، زمانی که یک شیء (object) طراحی کرده اید میتوانید آن را به یک بلاک نام گذاری شده تغییر دهید. در مثال زیر ما از صندلی استفاده میکنیم. هنگامی که از ابتدا طراحی میشود میتوانیم آن را بلاک کنیم. برای تبدیل صندلی به یک بلاک نام گذاری شده از دستور block استفاده میکنیم.
برای ادامه متن به ادامه اطلاعات کلیک کنید
لایه “۰” (صفر) زمانی که کار به بلاک ها در اتوکد میکشد ویژگی های خاصی دارد. زمانی که دسته ای از اشیاء در لایه “۰” قرار دارند و شما آن ها را بلاک میکنید، بلاک جدید ویژگی های خاصی برای داشتن توانایی تغییر رنگ و نوع خط (linetype) هر لایه ای که در آن قرارش میدهید خواهد داشت. به نوعی شبیه به یک آفتاب پرست.
قانون پایه برای ساختن بلاک ها: تمامی لایه های خود را در لایه “۰” بسازید.
ساختن بلاک ها در اتوکد بسیار ساده است. ابتدا شما باید تمامی بخش هایی که بلاک شما را میسازد ترسیم کنید. به خاطر داشته باشید که تمامی اشیاء (objects) را در لایه “۰” رسم کنید. زمانی که آماده ساختن بلاک خود هستید، دکمه ساختن (create button) در بخش بلاک نوار اضافه کردن (insert tab) در منو روبانی را انتخاب کنید.
زمانی که دکمه Create را انتخاب کردید، بخش دیالوگ تعریف بلاک باز خواهد شد. ۳ گام اصلی برای ایجاد بلاک وجود دارد.
گام اول: نام مورد نظر خود برای بلاک را بنویسید.
گام دوم: یک نقطه پایه (pick/base point) روی بلاک برای تعریف نقطه قرارگیری آن انتخاب کنید.
گام سوم: تمامی اشیایی که قصد دارید به بلاک اضافه کنید را انتخاب کنید.
زمانی که بلاک شما ساخته شد به دیتابیس طراحی شما افزوده خواهد شد. وقتی دستور اضافه کردن (insert command) را وارد کنید، دیالوگ اضافه کردن نمایان خواهد شد. شما میتوانید اسم بلاک را تایپ کرده یا لیست pop down را انتخاب کنید تا تمامی بلاک های موجود در طرح را ببینید.
زمانی که یک نام برای بلاک انتخاب کردید، فقط بر روی ok کلیک کنید و بلاک بر روی ضربدر نمایان شده و میتوانید نقطه ای در طراحی که میخواهید را برای قرار گرفتن انتخاب کنید.